Przedmiot działalności
Zadaniami POT są w szczególności:
- promocja Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie,
- zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie,
- inicjowanie, opiniowanie, wspomaganie planów i wieloletnich programów rozwoju oraz modernizacji infrastruktury turystycznej, zwłaszcza pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych rozwoju produktów turystycznych,
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez organy i jednostki samorządu terytorialnego, regionalne i lokalne organizacje turystyczne, organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki, w tym samorządu gospodarczego i zawodowego, oraz stowarzyszenia działające w tej dziedzinie (na zasadach określonych w umowach zawieranych pomiędzy tymi organami i jednostkami a Polską Organizacją Turystyczną),
- inspirowanie tworzenia regionalnych organizacji turystycznych, obejmujących swoim zakresem działania obszar jednego lub więcej województw, oraz lokalnych organizacji turystycznych, obejmujących swoim zakresem działania obszar jednej lub więcej jednostek samorządu lokalnego, a także z nimi współdziałanie.
Cele i zadania POT realizowane są przez:
- przygotowywanie i publikowanie materiałów promocyjnych oraz organizowanie stoisk narodowych na targach turystycznych, wystaw, pokazów, kongresów i seminariów, jak również upowszechnianie wiedzy o Polsce jako kraju atrakcyjnym turystycznie, w szczególności za pośrednictwem POIT,
- przeprowadzanie analiz statystycznych i marketingowych, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu turystyki,
- inicjowanie oraz wspieranie organizacyjne działań podejmowanych przez właściwe organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne, jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki na rzecz rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych i rozwoju produktów turystycznych,
- zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie oraz wspomaganie prac nad utworzeniem i rozwojem systemu rezerwacji usług turystycznych,
- wyrażanie opinii w przedmiocie strategicznych z punktu widzenia interesów Polski planów przygotowywanych przez właściwego ministra, jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki.
Biuro Polskiego Bonu Turystycznego
Zakres działania Biura Polskiego Bonu Turystycznego (BPBT)
1. Zakres działania BPBT:
1) uchylanie lub zmiana prawa do świadczenia w formie bonu oraz prawa do dodatkowego świadczenia w formie bonu;
2) odmowa wszczęcia postępowań w sprawie przyznania świadczenia w formie bonu lub dodatkowego świadczenia w formie bonu z uwagi na upływ terminu określonego w art. 7 ust. 1 z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym (zwanej dalej: „ustawą o PBT”);
3) wnioskowanie do ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego o weryfikację legitymowania się przez dziecko oświadczeniem, o którym mowa w art. 18 ust. 3 ustawy o PBT;
4) rozstrzyganie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia w formie bonu oraz prawa do dodatkowego świadczenia w formie bonu lub nienależnie pobranej płatności oraz wydawanie decyzji administracyjnej w tym zakresie (przy współpracy DFE oraz zgodnie z wyrażonymi w formie pisemnej poleceniami o sposobie wykonywania zadań oraz na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa – Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie prowadzenia postępowań administracyjnych i wydawania decyzji administracyjnych);
5) odzyskiwanie należności z wydanych decyzji i ich ewidencja (przy współpracy DFE oraz zgodnie z wyrażonymi w formie pisemnej poleceniami o sposobie wykonywania zadań oraz na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa – Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie prowadzenia postępowań administracyjnych i wydawania decyzji administracyjnych);
6) wykonywanie czynności sprawdzających mających na celu weryfikację zgodności stanu faktycznego z danymi podanymi podczas procesu rejestracji przez przedsiębiorców turystycznych i organizacje pożytku publicznego oraz wydawanie decyzji administracyjnej w przypadku stwierdzonej niezgodności, w zakresie wynikającym z ustawy o PBT;
7) prowadzenie ewidencji zwrotu środków w przypadku niezrealizowania usługi przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego (przy współpracy DFE oraz zgodnie z wyrażonymi w formie pisemnej poleceniami o sposobie wykonywania zadań);
8) utrzymanie stron internetowych i profili społecznościowych zawierających m.in. raporty dotyczące wyników i efektów bonu turystycznego;
9) ogół zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem BPBT, w szczególności:
a) udział w tworzeniu rocznych planów POT w zakresie działania BPBT,
b) opracowywanie sprawozdań okresowych z wykonania planów działania POT z zakresu działania BPBT,
c) udzielanie zamówień publicznych w zakresie działania BPBT,
d) prowadzenie rejestru umów zawieranych w zakresie działania BPBT.
e) przekazywanie zgromadzonej dokumentacji do archiwum POT zgodnie z instrukcją kancelaryjną;
10) zadania związane z obsługą finansową BPBT, w tym współpraca z DFE, w szczególności:
a) wykonywanie umów zawartych w zakresie działania BPBT,
b) ewidencja i opisywanie dokumentów księgowych z zakresu działania BPBT i ich przekazywanie do DFE,
c) wykonanie planu finansowego w zakresie działania BPBT,
d) udział w planowaniu środków przeznaczonych na realizację zadań BPBT;
11) zadania związane z realizacją ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie działania BPBT;
12) realizacja innych zadań, nałożonych na POT w drodze ustawy o PBT oraz umowy zawartej z właściwym ministrem na podstawie art. 36 tej ustawy.
2. Szczegółowy sposób działania BPBT oraz zasady współpracy pomiędzy BPBT, a pozostałymi komórkami organizacyjnymi określa regulamin funkcjonowania BPBT.